محققان شواهد قانع کننده ای مبنی بر ارتباط دیابت نوع 2 با افزایش خطر پارکینسون ارائه نمودند

8 مارس 2021- شواهد قانع کننده ی حاصل از  متآنالیز پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن، نشان می دهد دیابت نوع 2 با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در ارتباط است. همین مطالعه همچنین شواهدی را ارائه نمود که نشان می دهد دیابت نوع 2 در بیمارانی که از قبل مبتلا به پارکینسون بودند، ممکن است به پیشرفت سریعتر این بیماری کمک کند.

درمان افراد با داروهای موجود برای دیابت نوع 2 ممکن است، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش داده و پیشرفت پارکینسون را آهسته کند. بهمین دلیل غربالگری و درمان زودهنگام دیابت نوع 2 در بیماران مبتلا به پارکینسون توصیه می شود.

بررسی های سیستماتیک و متاآنالیزهای قبلی نتایج متناقضی راجع به ارتباط بین دیابت و خطر بیماری پارکینسون ارائه کرده است. در این مطالعه ی جدید که در مجلهیMovement Disorders  منتشر شده است، از متاآنالیز داده های مشاهده ای و فراتحلیل داده های ژنتیکی برای ارزیابی تأثیر دیابت نوع 2 بر خطر و پیشرفت بیماری پارکینسون استفاده شد.

دکترAlastair Noyce ، نویسنده ی مسئول این مقاله از دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: در این تحقیق نتایج بسیاری از مطالعات دیگر را جمع آوری نمودیم و با بررسی آنها به شواهد قانع کننده ای دست یافتیم که نشان می دهد دیابت نوع 2 نه تنها خطر پارکینسون، بلکه پیشرفت پارکینسون را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. استراتژی های درمانی زیادی برای دیابت نوع 2 وجود دارد. از جمله استراتژی های پیشگیرانه، که ممکن است برای درمان پارکینسون، تغییر کاربری داده شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-convincing-evidence-diabetes-parkinson.html